Jakie są obowiązki barmana?

Autor     gru 3, 2018     Home , Rozwiązania dla gastronomii    0 Komentarzy
Jakie są obowiązki barmana?

Działalność gastronomiczna to jedna z najtrudniejszych branż. Dobra restauracja czy bar powinny bazować na czterech podstawowych elementach, które stanowią fundamenty udanego lokalu. W przypadku restauracji są to oczywiście jedzenie, napoje, przestrzeń i wnętrze, ale również ludzie i przede wszystkim atmosfera. To właśnie ona zatrzymuje gości i sprawia, że powracają.

Klienci wybaczają nieraz potknięcia i błędy. Wracają często dla atmosfery, dla ludzi, którzy w danym lokalu pracują, bo właśnie oni tworzą klimat. Chodzi oczywiście o kelnerów i barmanów.

Dobry barman rozpoznaje swoich częstych gości, wita ich zza baru z szerokim uśmiechem, choć być może tego dnia jest już od kilku godzin na nogach i ma za sobą wiele zrealizowanych zamówień. Obowiązki barmana to długa lista zadań tych oczywistych jak i mniej jednoznacznych.

Umiejętności i obowiązki barmana

Dobry barman to osoba z konkretnymi kwalifikacjami i cechami charakteru. Kunszt barmański jest przedmiotem warsztatów, szkół i szkoleń, gdzie można kształtować i nabywać podstawowe umiejętności.

Oczywistym jest, że główne obowiązki barmana to przygotowywanie i serwowanie napojów, tworzenie nowych receptur i dbałość o bar. Kreatywność i oryginalność w tworzeniu koktajli pozwala wynieść lokal wyżej na tle konkurencji i przyciągnąć klientów.

Barman jest również osobą odpowiedzialną za zatowarowanie baru, składanie zamówień i kontrolę stanu magazynowego. Ponadto, po zakończeniu swojej zmiany powinien rozliczyć dzienny utarg, uporządkować bar i posprzątać w miejscu pracy. Do obowiązków barmana należy również wypolerowanie umytego szkła.

Barman – wizytówka lokalu

O tym, że pierwsze wrażenie jest bardzo ważne nikomu nie trzeba mówić. W lokalu gastronomicznym goście pierwszy kontakt mają z obsługą, kelnerami lub barmanem. Wiele zatem zależy od osoby, z którą klienci nawiążą kontakt na początku wizyty.

W wielu lokalach bar jest centrum przestrzeni konsumenckiej. Jest on widoczny z wielu miejsc we wnętrzu, a więc z pełną odpowiedzialnością można powiedzieć, że barman jest swoistą wizytówką lokalu. Powinna być to osoba miła, uprzejma, elegancka, schludna, z wysoką kulturą osobistą.

Niebagatelną rolę odgrywają umiejętności interpersonalne barmana. Do lokalu większość ludzi zdecydowanie wybiera się, aby się zrelaksować, szukają odprężenia i zabawy. Goście siadając przy barze, składają zamówienie i często wdają się z barmanem w rozmowę. Nie powinien on wdawać się w nieprzyjemne dyskusje i unikać drażliwych tematów, umieć wysłuchać, wykazywać się dyplomacją i poprowadzić rozmowę tak, aby goście czuli się w jego towarzystwie dobrze. Jeżeli obowiązków na barze jest mniej, barman powinien ich poszukiwać, choćby miałoby to być polerowanie jednej szklanki przez dłuższy czas. Zajęte ręce rozładowują ewentualne napięcie gości.

obowiązki barmana

Powiązane produkty

Zapytaj eksperta

4.8 /5
23 ocen