Działalność gastronomiczna to jedna z najtrudniejszych branż. Dobra restauracja czy bar powinny bazować na czterech podstawowych elementach, które stanowią fundamenty udanego lokalu. W przypadku restauracji są to oczywiście jedzenie, napoje, przestrzeń i wnętrze, ale również ludzie i przede wszystkim atmosfera. To właśnie ona zatrzymuje gości i sprawia, że powracają.
Klienci wybaczają nieraz potknięcia i błędy. Wracają często dla atmosfery, dla ludzi, którzy w danym lokalu pracują, bo właśnie oni tworzą klimat. Chodzi oczywiście o kelnerów i barmanów.
Dobry barman rozpoznaje swoich częstych gości, wita ich zza baru z szerokim uśmiechem, choć być może tego dnia jest już od kilku godzin na nogach i ma za sobą wiele zrealizowanych zamówień. Obowiązki barmana to długa lista zadań tych oczywistych jak i mniej jednoznacznych.
Umiejętności i obowiązki barmana
Dobry barman to osoba z konkretnymi kwalifikacjami i cechami charakteru. Kunszt barmański jest przedmiotem warsztatów, szkół i szkoleń, gdzie można kształtować i nabywać podstawowe umiejętności.
Oczywistym jest, że główne obowiązki barmana to przygotowywanie i serwowanie napojów, tworzenie nowych receptur i dbałość o bar. Kreatywność i oryginalność w tworzeniu koktajli pozwala wynieść lokal wyżej na tle konkurencji i przyciągnąć klientów.
Barman jest również osobą odpowiedzialną za zatowarowanie baru, składanie zamówień i kontrolę stanu magazynowego. Ponadto, po zakończeniu swojej zmiany powinien rozliczyć dzienny utarg, uporządkować bar i posprzątać w miejscu pracy. Do obowiązków barmana należy również wypolerowanie umytego szkła.
Barman – wizytówka lokalu
O tym, że pierwsze wrażenie jest bardzo ważne nikomu nie trzeba mówić. W lokalu gastronomicznym goście pierwszy kontakt mają z obsługą, kelnerami lub barmanem. Wiele zatem zależy od osoby, z którą klienci nawiążą kontakt na początku wizyty.
W wielu lokalach bar jest centrum przestrzeni konsumenckiej. Jest on widoczny z wielu miejsc we wnętrzu, a więc z pełną odpowiedzialnością można powiedzieć, że barman jest swoistą wizytówką lokalu. Powinna być to osoba miła, uprzejma, elegancka, schludna, z wysoką kulturą osobistą.
Niebagatelną rolę odgrywają umiejętności interpersonalne barmana. Do lokalu większość ludzi zdecydowanie wybiera się, aby się zrelaksować, szukają odprężenia i zabawy. Goście siadając przy barze, składają zamówienie i często wdają się z barmanem w rozmowę. Nie powinien on wdawać się w nieprzyjemne dyskusje i unikać drażliwych tematów, umieć wysłuchać, wykazywać się dyplomacją i poprowadzić rozmowę tak, aby goście czuli się w jego towarzystwie dobrze. Jeżeli obowiązków na barze jest mniej, barman powinien ich poszukiwać, choćby miałoby to być polerowanie jednej szklanki przez dłuższy czas. Zajęte ręce rozładowują ewentualne napięcie gości.