Marketing zapachowy w lokalu gastronomicznym

Autor     gru 27, 2018     Home , Rozwiązania dla gastronomii    0 Komentarzy
Marketing zapachowy w lokalu gastronomicznym

Jedzenie oddziałuje na nasze wszystkie zmysły. Smak jest oczywiście najważniejszy, ale ważny jest też apetyczny wygląd potraw, a także zapach. Zapach jest w zasadzie równie istotny, gdyż od niego zależy, jak czujemy smak posiłku. Dlatego tak ważne jest, by w lokalu gastronomicznym unosiły się przyjemne zapachy. Nie zawsze powinny być to jednak zapachy z naszej kuchni. Zapach pieczonego chleba lub ciasta jest bardzo apetyczny, ale już zapach smażonych potraw lub intensywnych przypraw może być zbyt wyrazisty i uciążliwy. Dlatego też z reguły stosuje się bardzo dobrą wentylację, by uniknąć sytuacji, w których klienci wychodzą przesiąknięci zapachami z naszego lokalu. Warto stosować przemyślany marketing zapachowy. Zobaczmy jak to zrobić?

Czym jest marketing zapachowy?

Aromamarketing to zaplanowane działania, które mają sprawić, że w lokalu będzie panowała przyjemna atmosfera, a klienci będą dzięki temu chętniej nas odwiedzać. Odpowiednie zapachy to podstawa w branży gastronomicznej. Ładny zapach kojarzy się ze smacznym jedzeniem i sprawia, że chętniej przebywamy w danym miejscu. Nieprzyjemny zapach z kolei może oznaczać nieświeże produkty i niesmaczną kuchnię. Warto więc sprawdzić, jaki zapach czuć po wejściu do naszego lokalu i czy nie staje się on nieprzyjemny, gdy dłużej w nim przebywamy.

Najlepsze są zapachy świeżo pieczonego pieczywa, kawy, ciasta czy czekolady. Dobrze sprawdzi się też zapach kwiatów. Jeśli w naszym lokalu nie pachnie na tyle ładnie, by zachęcić klientów do częstych wizyt, możemy zastosować specjalne wkładki elektryczne lub spraye, które rozpylają zapachy.

Reguły stosowania aromamarketingu

Przede wszystkim zapach powinien być dostosowany do naszego lokalu i kojarzyć się z potrawami, które serwujemy. Najłatwiej jest wtedy, gdy posiadamy ścisłą specjalizację. W kawiarni powinno pachnieć świeżo zmieloną kawą, w piekarni ciepłym i świeżym pieczywem, a w cukierni ciasteczkami. We włoskiej restauracji najważniejszy jest zapach świeżych ziół: rozmarynu, tymianku lub bazylii albo pizzy.

Jeśli nie podajemy dań z konkretnych rejonów świata, warto zastosować aromaty kwiatowe. Sprawdzą się one również w toaletach, tak jak i zapach świeżej bryzy. Musimy pamiętać, że klient ocenia każdy element lokalu, dlatego nie tylko zapach w sali jadalnej jest ważny, ale również w pozostałych pomieszczeniach, do których ma dostęp.

Zapachy w lokalu możemy dostosować również do pory roku lub ważnych okresów. Latem może pachnieć owocami lub domową lemoniadą, a w okresie świątecznym grzanym winem, cynamonem, pieczonym jabłkiem lub pierniczkami. Tak więc w naszym lokalu nie musi stale pachnieć tak samo, ale możemy zmieniać zapachy, a za ich pomocą atmosferę jaka u nas panuje. W okresie zimowym, świąteczne zapachy sprawią, że będzie przytulnie, a klient poczuje się jak w domu.

Jeśli w naszym lokalu panuje tajemnicza atmosfera, przygaszone światła i gra nastrojowa muzyka to idealnym zapachem będą kadzidła. Najważniejszą zasadą jest jednak to, by zapach nie był przytłaczający i nie powodował bólu głowy. Powinno się go czuć jedynie po samym wejściu do lokalu, gdyż nos przyzwyczaja się do miłych zapachów po paru sekundach. Jeśli po tym czasie zapach jest wciąż silnie wyczuwalny to znak, że jest zbyt mocny lub źle dobrany. Nie zapominajmy również, że najprzyjemniejszy i najlepiej dobrany zapach nie zastąpi smacznych posiłków i dobrej jakości produktów.

Powiązane produkty

Zapytaj eksperta

4.8 /5
23 ocen