Środki ochrony indywidualnej powinny znaleźć się na wyposażeniu każdego mieszkania i zakładu pracy. Właściwe ich użytkowanie chroni przed chorobami zakaźnymi, przenoszonymi drogą kropelkową. W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo własne, rodziny i pracowników należy wyposażyć się w produkty do higieny i ochrony przez wirusami czy bakteriami.
Środki ochrony indywidualnej dla gospodarstw domowych
Wychodząc ze sklepu, od lekarza czy wracając do domu ze spaceru koniecznie trzeba zdezynfekować ręce. Umycie ich mydłem pod bieżącą wodą nie zawsze jest możliwe, dlatego dobrze mieć przy sobie płyn dezynfekujący. Preparat, który zapewni ochronę przed bakteriami i wirusami powinien zawierać w swoim składzie alkohol, w stężeniu co najmniej 60%. Płyny i żele często mogą podrażniać i wysuszać skórę, dlatego dobrze jest wybierać środki dedykowane dłoniom wrażliwym. Preparat dezynfekujący powinien szybko się wchłaniać i mieć natychmiastowe działanie. Dodatkowo warto wyposażyć każdego domownika w maseczkę ochronną. Ma ona dwojakie zastosowanie - z jednej strony stanowi barierę ochronną dla ust i nosa, z drugiej chroni osoby z otoczenia przed zarażeniem się, jeśli to osoba nosząca maseczkę jest chora. Osoby, które ze względów medycznych nie mogą nosić maseczek albo chcą dodatkowo wzmocnić barierę ochronną, powinny pomyśleć o zakupie przyłbicy ochronnej.
Środki ochrony indywidualnej w zakładach pracy
Pracodawcy muszą zadbać o bezpieczeństwo pracowników i klientów zapewniając im środki ochrony indywidualnej. Dotyczy to przede wszystkim punktów usługowych, takich jak sklepy czy zakłady gastronomiczne. Środki ochrony indywidualnej w lokalach działają nie tylko prewencyjnie, ale również podnoszą rangę miejsca w oczach społeczeństwa, ponieważ właściciel dba o bezpieczeństwo osób zatrudnionych i klientów. W trosce o dobro pracowników i klientów w każdym zakładzie pracy na wyposażeniu powinien znaleźć się płyn dezynfekujący oraz maseczki ochronne bądź przyłbice. Dla klientów dobrym rozwiązaniem w kwestii środków ochrony indywidualnej będzie stacja do dezynfekcji rąk bądź dozownik łokciowy płynu dezynfekującego lub mydła w toaletach. Dzięki temu klienci nie będą musieli dotykać sprzętu dłońmi, na których zazwyczaj najczęściej przenoszone są wirusy i bakterie. Przy kasach bądź w punktach obsługi pracownika od klienta powinna oddzielać osłonka z plexi, która pozwoli uniknąć ich kontaktu bezpośredniego. W lokalach gastronomicznych poszczególne stoliki powinny zostać rozdzielone ściankami ochronnymi. Właściciele nie muszą martwić się, że będą one wyglądać nieestetycznie, gdyż odpowiednio dopasowane mogą, poza oczywistą funkcją ochronną, stanowić także dekorację sali.