Jak otworzyć kawiarnię?

Autor     cze 24, 2020     Home , Rozwiązania dla gastronomii    0 Komentarzy
Jak otworzyć kawiarnię?

Jak otworzyć kawiarnię? Rozpoczęcie działalności gospodarczej, również w branży gastronomicznej, nie jest właściwie niczym trudnym. Sęk w tym, aby taką restaurację lub kawiarnię utrzymać, ponieważ kryzys dopada wszystkich przedsiębiorców, nie tylko tych początkujących. Prowadzenie kawiarni należy do działalności bardzo popularnych, co nie oznacza jednak, że najłatwiejszych.

Jak otworzyć kawiarnię? Początek przygody

Podstawą otwarcia własnej działalności gospodarczej jest dobrze przemyślana i dopracowana koncepcja biznesowa. Dokumentów niezbędnych podczas zakładania własnej firmy jest niezliczona ilość, a biurokracja często może pokrzyżować plany. Oprócz takich standardowych procedur, jak zakładanie konta firmowego, uzyskanie numeru NIP i REGON czy wyrobienie własnej pieczątki, otwarcie lokalu gastronomicznego wiąże się ze szczególnymi formalnościami. Po pierwsze musi on spełniać wymogi BHP, Inspektora Nadzoru Budowlanego czy Ochrony Przeciwpożarowej. Fundamentalna w tym momencie jest także zgoda Sanepidu na prowadzenie działalności gastronomicznej i odbiór lokalu przez Państwową Inspekcję Pracy. Ponadto, sprzęt wykorzystywany w kawiarni musi posiadać atest PZH, a jeśli mamy w zamiarze sprzedawać alkohol w lokalu, niezbędne jest uzyskanie koncesji. Jeśli chodzi o pracowników, to wymagane jest posiadanie przez nich aktualnej książeczki sanepidowskiej. Można pokusić się o przejęcie działającej już kawiarni. Wtedy formalności niewątpliwie będzie mniej, ale właściciela obowiązuje zapłata odstępnego.

Koncepcja biznesowa

Odpowiadając na pytanie: jak otworzyć kawiarnię, należy przeanalizować kilka kwestii. Biznes plan i symulacja kosztów powinny być pierwszym etapem przy podejmowaniu jakichkolwiek decyzji, a niektóre założenia warto opracować szczegółowo. Przede wszystkim, przed otwarciem kawiarni, należy mieć wizję charakteru lokalu, która wyróżni go na tle konkurencji. Target musi być również sprecyzowany, aby mieć świadomość tego, jakich klientów chce się do siebie przyciągnąć. Niezwykle istotna jest tutaj lokalizacja kawiarni, ponieważ to w głównej mierze wpływa na to, jakich potencjalnych klientów ma ona przyciągnąć i jakie są ich potrzeby. Kolejnym krokiem powinno być opracowanie tożsamości marki, a tutaj oprócz logo i materiałów reklamowych istotnym czynnikiem jest również wystrój. Wnętrze kawiarni niejednokrotnie działa jak magnes na klientów. Dodatkowo ciekawa oferta, spełniająca oczekiwania konsumentów, wpływa w ogromnym stopniu na zainteresowanie lokalem. Nie można zapominać o marketingu i reklamie, a przede wszystkim o zaistnieniu w Social Media (Facebook i Instagram).

Sprzęt i wyposażenie

Bez odpowiedniego sprzętu, kawiarnia nie ma prawa działać i jest to warunek konieczny. Tętniącym sercem lokalu będzie oczywiście ekspres do kawy. Warto przy wyborze wyposażenia postawić na znanych i sprawdzonych producentów ekspresów do kawy, a taką marką jest niewątpliwie Stalgast i inne firmy produkujące ekspresy do kawy dla gastronomii: Bartscher, Hendi, Nivona, Rancillo, Redfox czy Resto Quality. Ponadto, właściciel kawiarni musi zadbać o naczynia, w których kawa i desery będą serwowane oraz o odpowiednie sztućce czy lady chłodnicze. Jednak najważniejszą inwestycją jest zakup wysokogatunkowej kawy, co sprawi, że klient będzie wracał ze względu na jej aromat. Lista sprzętu i towarów niezbędnych do funkcjonowania kawiarni jest długa i trzeba oszacować koszty jej wyposażenia już na samym początku działalności. 

Prowadzenie własnej kawiarni nieraz okupione jest pracą siedem dni w tygodniu. Jeśli lokal gastronomiczny to sposób na realizowanie pasji, trzeba przyznać, że jest on bardzo wymagający i generuje wysokie koszty. Decyzja o otwarciu kawiarni powinna być poprzedzona rozmowami z ludźmi, którzy w tej branży odnieśli sukces.



Powiązane produkty

Zapytaj eksperta

4.8 /5
23 ocen