Wymogi sanepidu dla małej gastronomii

Autor     lis 19, 2020     Home , Rozwiązania dla gastronomii    0 Komentarzy
Wymogi sanepidu dla małej gastronomii

Jedną z najszybciej rozwijających się branży w dzisiejszych czasach jest mała gastronomia, która przyciąga smacznym jedzeniem zainteresowanych klientów. W tym przypadku musimy pamiętać o wymaganiach sanepidu dotyczących gastronomii. Czego dotyczą tego typu wymogi? O czym nie możemy zapominać?

Wymogi sanepidu dla małej gastronomii

Warto zauważyć, że działanie sanepidu jest oparte i zapisach ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia. Wskazują one, że działalnością gastronomiczną jest produkcja oraz obrót środkami spożywczymi. To z kolei sprawia, że przepisy sanepidu obowiązują w każdym barze i lokalu, który na co dzień zajmuje się serwowaniem i produkowaniem żywności. Wymagania zawarte w przepisach prawnych dotyczą głównie:

  • jakości wody, jaka przeznaczona jest do celów gospodarczych i spożywczych,

  • jakości żywności,

  • stanu technicznego budynków, w jakich działa gastronomia,

  • wyposażenia lokalu i wykorzystywanych narzędzi,

  • osób zajmujących się dystrybucją oraz produkcją żywności. 

Nie zapominajmy o tym, że lokale gastronomiczne podlegają ustawie o warunkach technicznych, które muszą być przestrzegane w budynkach. 

Najważniejsze kwestie

Jeśli chodzi o najważniejsze wymogi sanepidu dla małej gastronomii, dotyczą one wielu kwestii, które postaramy się przybliżyć. Przede wszystkim właściciel lokalu gastronomicznego musi zadbać o to, aby wysokość lokalu w części sanitarno-higienicznej miała co najmniej 2,5 metra, a w produkcyjnej 3,3, metry. Blaty powinny być łatwe do utrzymania w czystości i dobrze zaimpregnowane, co dotyczy też regałów w magazynie. Podłogi i ściany są równie ważne - tutaj pamiętajmy o łatwym czyszczeniu i unikaniu toksycznych materiałów. 

Kolejnym aspektem jest zapewnienie toalety dla klientów i dla personelu. We wnętrzach zamontować należy wentylację, co zapewni prawidłowy obieg powietrza. Istotny jest również dostęp do ciepłej  i zimnej wody. Środki czystości powinno się trzymać w osobnej szafce, jak najdalej od żywności. Nie każdy lokal posiada magazyn, dlatego w tym przypadku stosować warto zasadę Fi-Fo, czyli ustawiania produktów na podstawie daty ważności. W pierwszej kolejności używa się produktów o krótszej dacie.

System HACCP

System HACCP (Analiza Zagrożeń i Krytyczne Punkty Kontroli) to obowiązek każdego lokalu gastronomicznego działającego na terenie całej Unii Europejskiej. Krytycznymi punktami w tym przypadku są aspekty dotyczące przyjęcia surowców, warunków produkcji, czasu i temperatury przechowywania żywności, wydawania potraw oraz obróbki wstępnej i termicznej. Działania te dokumentują pracownicy oraz właściciel lokalu, przy czym w zakładzie konieczne jest przestrzeganie zasad dotyczących dobrej praktyki higienicznej GHP. Najważniejsze punkty tej praktyki wskazują na:

  • zaopatrzenie lokalu w wodę, 

  • higienę osobistą każdego pracownika lokalu,

  • usuwanie ścieków i śmieci,

  • mycie i dezynfekcję naczyń, urządzeń i wykorzystywanych sprzętów,

  • kontrolowanie obecności szkodników w lokalu,

  • kwalifikacje i szkolenie personelu,

  • kontrolowanie wartości zdrowotnej produktów spożywczych i przestrzeganie zasad higieny. 

Odbiór sanepidu

Przeprowadzenie odbioru sanepidu wymaga przygotowania dokumentacji, takich jak umowa najmu lokalu/akt własności, umowa wywozu śmieci, umowa na odbiór oleju, szkolenia BHP, wyniki badań wody, projekt technologiczny (nie zawsze jest konieczny), dokumentację GHP i GMP, księgę HACCP i składniki alergenne. To niezwykle ważne kwestie, których nie mogą pominąć właściciele małej gastronomii. Wymogi sanepidu dla małej gastronomii dotyczą wielu kwestii i muszą być przestrzegane. 



Powiązane produkty

Zapytaj eksperta

4.8 /5
23 ocen