Gastronomia to prężnie rozwijająca się branża o szerokim zakresie usług. Bez względu na wielkość i rodzaj zakładu gastronomicznego, każdy musi spełniać wymogi w zakresie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz bezwzględnie przestrzegać wymagań higieniczno-sanitarnych dla zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu środki spożywcze. Wymogów, do których musi stosować się lokal gastronomiczny jest sporo i łatwo się w nich pogubić. Oto lista kluczowych zasad BHP, na które należy zwrócić uwagę prowadząc tego typu działalność.
Najistotniejsze zasady BHP
Podstawowym wymogiem jest odpowiedni stan techniczny budynku i znajdujących się w nim pomieszczeń przeznaczonych na lokal gastronomiczny. Szczególną uwagę należy zwrócić na oświetlenie, odpowiednią temperaturę i wentylację mechaniczną pomieszczeń, dbanie o odpowiedni stan techniczny urządzeń oraz narzędzi pracy, a także wyposażenie pomieszczeń w apteczki i gaśnice.
Obszerny dział przepisów dotyczy pracowników gastronomii:
-
Każdy nowy pracownik powinien przejść szkolenie BHP. Należy także pamiętać o przeprowadzaniu okresowych szkoleń BHP wśród zatrudnionych w zakładzie osób.
-
Każdy pracownik mający kontakt z żywnością musi posiadać aktualną książeczkę sanitarno-epidemiologiczną.
-
W przypadku choroby pracownik powinien bezzwłocznie powiadomić o tym pracodawcę.
-
Pracownicy kuchni w czasie pracy noszą specjalną odzież wierzchnią, buty robocze powinny mieć antypoślizgową powierzchnię, dodatkowo takie osoby powinny mieć zakryte włosy (czepek, chusta) i zdjętą biżuterię.
-
Należy kłaść nacisk na bezwzględne przestrzeganie zasad higieny przez pracowników (np. mycie rąk po każdej wizycie w toalecie) i zwracać uwagę na utrzymanie czystego stanowiska pracy.
-
Podczas obróbki cieplnej żywności, z uwagi na możliwość poparzenia, pracownicy są zobowiązani zachowywać szczególną ostrożność.
-
Bardzo ważne jest używanie czystych narzędzi i sprzętów kuchennych oraz utrzymywanie w czystości pomieszczeń.
-
Żywność powinna być przechowywana w odpowiednich warunkach, lodówki do tego celu powinny być wyposażone w termometry.
-
Produkty spożywcze po terminie i zepsute należy kategorycznie wyrzucić.
-
Pracodawca, jak w każdej firmie, powinien prowadzić rejestr wypadków przy pracy (jeżeli takowe miały miejsce) i stale monitorować warunki pracy pod kątem przepisów BHP, aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom oraz osobom korzystającym z usług jego przedsiębiorstwa.
Przepisy BHP w gastronomii są wymagające, a ich przestrzeganie ciąży zarówno na pracowniku, jak i pracodawcy. Niezależnie od zajmowanego stanowiska, łamanie powyższych zasad wiąże się z przewidzianymi w Kodeksie Pracy karami.
Ustawy dotyczące przepisów BHP w gastronomii oraz wymagań higieniczno-sanitarnych, z którymi warto się zapoznać:
-
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
-
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych w zakładach produkujących lub wprowadzających do obrotu środki spożywcze
-
Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia