Alergeny w restauracji

Autor     paź 2, 2018     Home , Działalność firmy , Rozwiązania dla gastronomii    0 Komentarzy
Alergeny w restauracji

W czasach coraz bardziej powszechnych alergii, wiele osób cierpi przez alergeny w restauracji, nieświadomie zamawiając potrawę ze składnikiem, na który dana osoba jest uczulona. Należy pamiętać, że zgodnie z obowiązującym prawem, każdy właściciel restauracji ma obowiązek informowania o potrawach, które zawierają alergeny. Powinny być one widoczne już w menu - może to być na przykład dodatkowa karta, bądź rysunek graficzny z ostrzeżeniami. Informacje te powinny być zawarte również na stronie internetowej restauracji. Dodatkowo obsługa lokalu ma obowiązek posiadać szczegółową wiedzę na temat składu dań serwowanych w restauracji, by w razie potrzeby mieć możliwość poinformowania klienta o konsekwencjach spożycia danej potrawy.

Konsekwencje braku informacji o alergenach w potrawach

Niepoinformowanie gości o alergenach i brak takiej informacji w widocznym dla klientów miejscu, może skończyć się dla restauratora bardzo nieprzyjemnie. Co prawda w najlepszym wypadku może on zostać tylko upomniany, ale równie dobrze Sanepid może ukarać daną restaurację mandatem w kwocie minimum 500 złotych.

Podawanie przez restaurację informacji o alergenach w serwowanych potrawach może uchronić jej właściciela przed wysokim mandatem. Pomimo tego, większość właścicieli restauracji w dalszym ciągu nie zdaje sobie sprawy z możliwych z przykrych konsekwencji, jakie mogą spotkać jego lokal.

Alergeny w restauracji, które mogą pojawić się w potrawach

Poniższa lista zawiera składniki, które najczęściej wywołują alergie. Dokładne przepisy reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r.

1. Zboża zawierające gluten, tj. pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, kamut lub ich odmiany hybrydowe, a także produkty pochodne

2. Skorupiaki

3. Jaja

4. Ryby

5. Orzeszki ziemne (arachidowe)

6. Soja

7. Mleko i produkty pochodne (łącznie z laktozą)

8. Orzechy: migdały, orzechy włoskie, nerkowca, brazylijskie, pistacje, makadamia

9. Seler

10. Gorczyca

11. Nasiona sezamu

12. Dwutlenek siarki i siarczyny w stężeniach powyżej 10 mg/kg lub 10 mg/litr w przeliczeniu na całkowitą zawartość SO2 dla produktów w postaci gotowej bezpośrednio do spożycia lub w postaci przygotowanej do spożycia zgodnie z instrukcjami wytwórców

13. Łubin i produkty pochodne

14. Mięczaki i produkty pochodne.

Czujność przede wszystkim

Lista jest dość długa i każdy właściciel lokalu, bądź osoba, która dopiero planuje otworzyć własny biznes związany z gastronomią, musi zwrócić uwagę na alergeny w restauracji. Również klienci którzy mają świadomość swojego uczulenia, zawsze powinni pytać obsługę lokalu o produkty, jakie zawierają podawane dania. Odpowiedzialność spoczywa zarówno na restauratorach, jak i klientach. Jeśli u uczulonej osoby dojdzie do tzw wstrząsu anafilaktycznego, zagrożone jest jej życie. Dlatego tak ważne jest zachowywanie przez restauracje ostrożności podczas serwowania potraw swoim gościom i zwracania bacznej uwagi na wszelkiego rodzaju alergeny.

Przeczytaj również o toalecie dla osób niepełnosprawnych w restauracji.

Powiązane produkty

Zapytaj eksperta

4.8 /5
23 ocen