Marketing ekologiczny - czy to się opłaca?

Autor     lut 16, 2021     Home , Działalność firmy , Porady    0 Komentarzy
Marketing ekologiczny - czy to się opłaca?

Ochrona środowiska naturalnego i ekologia to coraz częściej poszukiwane rozwiązania przez większość współczesnych konsumentów. Rosnąca świadomość społeczna oraz coraz to nowe tendencje, oczekiwania i potrzeby klientów sprzyjają rozwojowi zmian w wielu kwestiach zarówno produkcyjnych jak i sprzedażowych. Użytkownicy coraz częściej świadomie bądź nie, wymuszają na przedsiębiorstwach konieczność zmian oraz podjęcia działań na te bardziej przyjazne dla środowiska. Marketing ekologiczny to proces zaspokajania potrzeb konsumentów poprzez zaplanowanie i zrealizowanie koncepcji marketingu mix w sposób zrównoważony z zachowaniem wytwarzania, promocji i dystrybucji zgodnie z założeniami ekologicznymi.

Marketing ekologiczny i działania 

Często wybieramy rozwiązania ekologiczne i nie zważamy na to, czy są one na pewno faktycznie stosowane i mają realne potwierdzenie w procesie produkcji, dystrybucji itd. Tak samo jest w przypadku marketingu eko, który jak wiele innych tendencji może być przełożony jako skuteczny chwyt marketingowy lub działania mające na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy. Dlatego też warto sprawdzić wszelkie interesujące nas kwestie, w których możemy zauważyć tendencje do zmian na korzyść ochrony środowiska. Marketing ekologiczny i podejmowane w zgodzie z nim działania to między innymi:

  • wykorzystanie odpowiednich technologii i urządzeń w zakładach wytwórstwa dla uzyskania zrównoważonego rozwoju i pozyskania produktów w sposób przyjazny dla środowiska,

  • wytwórstwo i dystrybucja w zgodzie z normami ekologicznymi,

  • promowanie konsumpcji zrównoważonej i ekologicznej,

  • niewykonywanie testów na zwierzętach,

  • dobór odpowiednich partnerów biznesowych oraz osób promujących,

  • używanie opakowań biodegradowalnych, jednorazowych ekologicznych,

  • wsparcie akcji społecznych, między innymi związanych z ochroną środowiska.

Działania podjęte dla wprowadzenia idei ekomarketingu jest więc wielopoziomowe i wielotorowe, dlatego też obejmuje różne zagadnienia. 

Marketing ekologiczny a realizowane cele 

Marketing ekologiczny to inaczej eko marketing, marketing zielony czy środowiskowy. Pomimo wielu nazw wszelkie kwestie odnoszą się do jednej strategii marketingowej. Jego ciągła popularyzacja związana jest ściśle z rozwojem koncepcji i świadomości człowieka wobec biznesu i marketingu, dostrzeżenie nadmiernej eksploatacji ziemi i środowiska oraz postępujące zanieczyszczenia. To także zdanie sobie sprawy z faktu, że tradycyjny marketing przyczynia się do nadmiernej konsumpcji wśród społeczeństwa.

Koszty marketingu ekologicznego 

Marketing ekologiczny zakłada zrównoważoną konsumpcję oraz wdrożenie ekologicznego i holistycznego podejścia do wszystkich kwestii z tym związanych. Może więc pociągać za sobą koszty konieczne dla przystosowania danego przedsiębiorstwa do nowych metod wytwarzania i produkcji. Jednak działania te nie są konieczne w każdym przypadku i niosą za sobą wiele korzystnych zmian także dla usprawnienia działania firmy. Wzrost świadomości wśród konsumentów oraz docenienie roli jaką odgrywa ekologia w życiu codziennym spowodowało podejmowanie koniecznych zmian i czynności przez firmy mające na celu wdrożenie zmian ochrony środowiska. Założenie dla tego typu działań to przede wszystkim propagowanie postaw i zachowań proekologicznych poprzez różne formy i działania, które mogą dotyczyć zarówno firmy jak i jej klientów. Wszelkie zmiany jednak mają wydźwięk pozytywny i są dobrze odbierane przez konsumentów.

Marketing ekologiczny- czy to opłacalne rozwiązania?

Marketing ekologiczny to sprawne narzędzia do wprowadzenia wielu korzystnych zmian w funkcjonowaniu, sposobie produkcji i dystrybucji z uwzględnieniem wszelkich norm dla ochrony środowiska. Potrzeby i oczekiwania klientów wobec rynku ulegają nieustającym zmianom, co widoczne jest szczególnie w kierunku pogłębienia działań proekologicznych oraz podejmowania ich na rzecz zrównoważonego rozwoju i konsumpcji. To rozwiązania korzystne zarówno dla klientów jak i przedsiębiorstw wdrażających konkretne zmiany. To proces dający długofalowe korzyści na wielu płaszczyznach. 

Zapytaj eksperta

4.8 /5
23 ocen