Rejestracja działalności gospodarczej

Autor     cze 19, 2018     Home , Działalność firmy    0 Komentarzy
Rejestracja działalności gospodarczej

W celu zalegalizowania nowo powstałego biznesu, należy podjąć szereg kroków, aby zarejestrować działalność gospodarczą.

W pierwszej kolejności trzeba pobrać i uzupełnić wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej(CEIDG). Oprócz wniosku, składa się także orzeczenie o braku zakazu odnośnie otwarcia działalności.

Wypełniając wnioski odpowiednimi informacjami, znajdujemy się pod rygorem odpowiedzialności karnej w przypadku udzielania nieprawdziwych lub błędnych danych. Pismo to jest także jednoczesnym zgłoszeniem do instytucji takich jak: ZUS lub KRUS, GUS oraz do naczelnika urzędu skarbowego.

Warto pamiętać o przestrzeganiu terminów i dat. Jeśli chodzi o samą rejestrację, możemy podać późniejszą datę rozpoczęcia działalności, niż rejestracji, natomiast data rozpoczęcia działalności nie może być wcześniejsza niż termin złożenia wniosku.

Aby dokonać ewidencji, możemy podjąć jeden z kilku opisanych niżej sposobów:

  1. 1). Po zalogowaniu (każde logowanie musi być poprzedzone wcześniejszą rejestracją) do CEIDG - wypełnienie wniosku online oraz złożenie elektronicznego podpisu.
  2. 2). Po zalogowaniu do CEIDG - przygotowanie wniosku internetowego i podpisanie go w najbliższej gminie.
  3. 3). Bez logowania do CEIDG - przygotowanie internetowego wniosku i podpisanie go w najbliższej gminie.
  4. 4). Wydrukowanie i złożenie wniosku w wersji papierowej. Gmina dokona przekształcenia na wniosek online.
  5. 5). Przesłanie wniosku pocztą. W tym wypadku podpis musi być notarialnie potwierdzony, aby został przyjęty.

Należy mieć na uwadze, że podstawą do złożenia pisma jest identyfikacja autentyczności osoby, której dotyczy wniosek i która potwierdziła go swoim podpisem.

W przypadku składania w sprawie zmiany, zawieszenia, bądź wznowienia wniosku, niezbędne będzie podanie indywidualnego numeru NIP.

Żądania określone wnioskiem

Przy składaniu pisma rejestrującego, dokonujemy następujących żądań:

  1. 1). Wpisu, bądź zmiany wpisu do organu zwanego krajowym rejestrem urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, w skrócie REGON.
  2. 2). Zgłoszenia osoby płacącej składki lub zmiany płatnika, biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy odnośnie systemu ubezpieczeń społecznych, ewentualnie zgłoszenia oświadczenia o kontynuacji ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu aktualnych przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.
  3. 3). Zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego.
  4. 4). Przyjęcia decyzji o formie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W dniu złożenia wniosku do CEIDG można rozpocząć już legalne działania przedsiębiorcze. Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć na dwa sposoby:

  • on-line - wymagany podpis elektroniczny, podpis potwierdzony profilem ePUAP, bądź podpis osobisty
  • w najbliższym urzędzie gminy - osobiście lub listem poleconym (musi występować własnoręczny podpis, potwierdzony przez notariusza).

Wymagane dokumenty - rejestracja działalności gospodarczej

Podczas osobistego składania postulatu, należy pamiętać o wymaganym potwierdzeniu rzeczywistej tożsamości. W tym celu trzeba mieć przy sobie dowód osobisty lub inny dokument (np. prawo jazdy). Upewnijmy się także, że nasze dokumenty są ważne, a termin obowiązku wyrobienia nowego dokumentu już nie minął.

Niepoprawny wniosek

Gdy zostanie złożony dokument, który okaże się źle uzupełniony, zostaniemy niezwłocznie poinformowani o wykrytych nieprawidłowościach z prośbą o jak najszybszą korektę. Forma kontaktu zależy od tego, w jaki sposób składaliśmy pismo :

  • on-line - system CEIDG poinformuje o nieprawidłowościach
  • urząd gminy - organ gminy poinformuje nas o wymaganej korekcie, której musimy dokonać w czasie 7 dni roboczych.

Powiązane produkty

Zapytaj eksperta

4.8 /5
23 ocen